Kdy vám (ne)uznají reklamaci plen

Název článku by také mohl být, jak se starat o plenky, aby vám uznali reklamaci. Vlastně tenhle článek nemusí být vůbec o plenkách, když vynecháme bližší specifika, týká se i běžného oblečení a textilních výrobků.

V České republice máme záruku na nové výrobky běžně 24 měsíců, pokud není uvedeno jinak, což je doba, za kterou lze miminko i odlátkovat. Vlastně je docela fajn, vědět, že na první dítě můžete mít pleny v záruce 🙂.

Jak toho ale docílit? Jak se o pleny starat?

Jednoduše řečeno, pokud se na výrobku vyskytne vada, je potřeba prokázat, že chyba nebyla na vaší straně, a to uděláte jednoduše tak, že budete dodržovat pokyny pro údržbu. Pokyny k údržbě mají za cíl chránit vás i výrobce a výrobku dát, co nejdelší životnost. Vycházejí z doporučení výrobců materiálů a ze zkušeností výrobce plen samotného.

Zákon výrobcům nařizuje, aby byl každý výrobek označen pokyny k údržbě, buďto slovně nebo pomocí symbolů údržby. Pokyny k údržbě jsou uvedeny buď na látkovém štítku přímo našitém na výrobku nebo vytištěné na obalu výrobku.

Symboly údržby sdělují 5 informací:

  1. zda výrobek prát v pračce nebo v ruce, na kolik stupňů a jak
  2. zda lze výrobek sušit v bubnové sušičce a pokud ano, tak za jakých podmínek
  3. zda lze výrobek žehlit a pokud ano, tak na kolik stupňů
  4. zda lze výrobek chemicky čistit neboli profesionálně ošetřit
  5. zda lze výrobek bělit pomocí chlóru nebo oxidačními prostředky

Pokud výrobce zvolí slovní formu, může na výrobek napsat prakticky cokoliv, ale zpravidla se jedná o stejných 5 informací jako je tomu u symbolů, případně je může i rozšířit.

Nicméně nikdo výrobcům nebrání si vymyslet své vlastní symboly údržby, pokud tomu tak je, měl by je mít uvedené a znázorněné na svém webu.

NA CO SI DÁT POZOR?

Přečíst si vše o údržbě, včetně dodatků:

Výrobci na svých webových stránkách uvádějí kompletní informace k péči o látkové plenky. Nejčastěji tyto informace najdete:

  1. u samotného produktu
  2. na blogu výrobce
  3. v sekci „časté otázky“

Proto si vždy vše pečlivě pročtěte. Pokud vybíráte plenky od více výrobců, preferujte stejnou údržbu, může to být velká úspora času.

Nejčastější dodatky, které jsou u všech výrobců stejné:

  • PUL se nesmí sušit na topení
  • PUL se nesmí žehlit
  • flís se nesmí prát v mýdlovém slizu

Teď si řekneme proč k jednotlivým bodům:

Sušení PULu. Vlivem vysokých teplot může dojít k popraskání laminace a následnému protékání, což je nežádoucí, plenka je pak nepoužitelná. Z toho vyplývá, že PUL se nesmí ani žehlit. Mohu potvrdit, že pouhé jedno praní na 90, kdy jedny svrchňáčky utekly mezi čtvercovky, PUL zničilo, neprojevilo se to okamžitě, ale během jednoho měsíce.

Flís a praní v mýdlovém slizu. Opravdu není radno používat na flís mýdlový sliz. Způsobí obalení vláken. Když vyndáte z pračky flísovou separačku po vyprání v mýdlovém slizu, bude ulepená až opatlaná. Ani po mnoha vypráních se mi nepovedlo ji dostat do původní podoby. Nicméně mám pro vás i dobré zprávy, flís dobře snáší praní v domácím prášku.

Doporučení, která se u výrobců liší:

  • praní v domácích prášcích, domácích máchadlech a mýdlovém slizu
  • praní v komerčních ekologických prášcích
  • PUL se smí prát jen v ruce/PUL se nesmí prát v ruce
  • pleny se nežehlí

Opět si projdeme jednotlivé body detailněji, aby dávaly smysl:

Praní v domácích prášcích a gelech. Výrobci se tímto chrání. Protože udělat ten správný alchymický koktejl pro typ vaší vody a pak ho správně nadávkovat, může být opravdu věda.

Za sebe a taky za naši spíše měkkou vodu, mohu říci, že to nikdy problém nebyl. Peru hojně v mýdlovém slizu a domácím prášku (mýdlo, soda a perkarbonát). Ovšem, já jsem si plenky šila sama a testovala je z pozice výrobce, takže co jsem si nadrobila, to jsem si i snědla.

Nesprávně zvolený prášek nebo spíše jeho množství, může mít za následek vytváření usazenin v plence. Ty způsobují tvrdnutí materiálu, které může vést k rozpadnutí pleny, takové vady jsou pak častým předmětem reklamace. Mohu sdílet svoji osobní zkušenost, plenky z čistě přírodních materiálů a PUL svrchňáčky jsem prala v mýdlovém slizu nebo domácím prášku a občas použila octové máchadlo a plenky byly v dobrém stavu – bez usazenin.

Praní PULu v ruce versus v pračce. To je trošku začarovaný kruk. Pojďme se tomu podívat na kloub. Proč se doporučuje praní v ruce? Primárním důvodem praní v ruce je, aby se předešlo působení vysokých teplot, tudíž aby nedošlo k popraskání laminace. A proč se zas zakazuje praní v ruce? Primárně kvůli ždímání, protože laminace se může kroucením, které se při ždímání praktikuje, zničit. Mnohem šetrnější je vyklepání vody z plenky.

K péči o PUL vám vřele doporučuji tento článek >>>.

Plenky se nežehlí. Někdo si oddychne, že ho tato velmi „oblíbená“ činnost mine. Nicméně ptejme se, proč se nežehlí? Protože se nesmí žehlit? Protože to nepotřebují?

Důvodem, proč se pleny nežehlí jsou obvykle dva. První je ten, aby se neponičily plastové součástky (patentky, plastové zipy, lastin), a aby vysoké teploty neroztavily polyesterovou nit, kterou jsou plenky obvykle šité a druhý je takový, že to vlastně není potřeba, plenky jsou vyprané na 60, materiál je po vyprání dostatečně jemný a výrobce chce maminkám ušetřit čas.

Dostáváme se tímto k otázce. Co kdybyste z hygienických důvodů chtěla přežehlit plenky, které se nemají žehlit? Pokud štítek říká ne, tak správně byste neměla. Moje zkušenost je taková, že plenky, které neobsahují PUL přežehlit lze, ale opatrně a stopro se vyhnout plastovým cvočkům a suchému zipu, aby se neroztavily. U vlny opatrně, tu žehlit maximálně na nízký stupeň.

Musím podotknout, že ač jsou moje zkušenosti jakkoliv nezávadné, tak pokud je váš výrobce plen nedoporučuje, tak je v praxi neaplikujte, mohlo by se stát, že vám neuznají reklamaci. Pokud jste na stejné lodi jako já a plenky si plánujete ušít sama nebo už jste tak učinila, tak v tomto případě můžete experimentovat a jste pánem svých činů. Stejně tak pokud máte plenky z druhé ruky.

DOMÁCÍ ÚPRAVY A OPRAVY

Pokud máte výrobek v záruce, vyhněte se domácím úpravám a opravám. I přesto, že váš úmysl může být sebelepší (např. výrobek někde zarovnat, zkrátit) jakékoliv kouknutí „pod kapotu“ může mít za následek neuznání reklamace.

Stejně tak, dobrá vůle v podobě, zkusím si opravit nejdříve sám, abych je nezatěžoval, může mít za následek neuznanou reklamaci.

ODESLAT NEPRODLENĚ PO ZJIŠTĚNÍ ZÁVADY

Každá vada není vidět hned, jsou dokonce typy vad, které se musí nějakou dobu tvořit, aby pak vykoukly na svět. Ovšem, jakmile zjistíte, že váš výrobek nějakou tu vadu má, tak jej odešlete k reklamaci neprodleně. Další prací nebo sušící cyklus by mohl vadu rozšířit, o nošení plenky nemluvě.

Závěrem vám vřele doporučuji si nejdříve přečíst, co všechno je potřeba u plenek, které jste si vybrali dodržovat a jak to rezonuje s vašimi prioritami. Já jsem u prvního dítka kvůli času preferovala stejnou údržbu u všech plen, u druhého jsem postupně inklinovala k přírodním materiálům a tomu údržbu přizpůsobila.

Přeji vám minimum reklamací a pokud vás napadne jakýkoliv dotaz k údržbě plenek, napište mi, ráda vám poradím.

Hezké dny! 🙂

Zdenka R. K.

Jsem máma 2 dětí, která díky šití nachází cestu k vlastní soběstačnosti. Jsem autorkou e-booků "Jak látkovat miminko" a "Jak ušít látkové vložky obrácenou metodou" . Pomáhám maminkám začít s látkováním. Ukazuju jim, jak skrze tvoření a šití, mohou najít cestu k vlastní soběstačnosti a cítit se svobodné a nezávislé. Můj příběh si můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.